Domena exact match – jak wpływa na pozycjonowanie serwisu?

Udostępnij

Jeszcze kilka lat temu domeny typu exact match, czyli takie, które są dokładnie dopasowane do zapytania internautów, były prostym sposobem na to, żeby dana strona internetowa znajdowała się wyżej w wynikach wyszukiwania. Jednak z powodu nadużywania tej praktyki i pojawienia się bardzo dużej liczby stron internetowych z domeną exact match - bez wartościowej treści, przedstawiciele największej wyszukiwarki na świecie, czyli Google, zapowiedzieli, że przyjrzą się temu procederowi i podejmą działania wobec domen dopasowanych do wyszukiwanych fraz. Od tamtego czasu minęło kilka lat, podczas których wokół domen exact match narosło wiele mitów. Niektóre mówią, że w kontekście pozycjonowania nie jest dobrze używać takich domen, inni przekonują, że rozsądnie użyte i poparte odpowiednią treścią na stronie na pewno nie zaszkodzą. Jaka jest prawda?

Domena exact match – czym jest?

Najprościej wytłumaczyć czym tak naprawdę jest domena, posługując się przykładem. Jeśli popularną frazą wyszukiwaną w wyszukiwarce jest „ubranka dziecięce”, to domeną exact match może być na przykład „ubranka-dzieciece.pl”. Na pierwszy rzut oka wydaje się, że to idealna domena dla sklepu z dziecięcą odzieżą lub na przykład portalu o modzie i trendach w ubrankach dziecięcych (poznaj ofertę domen na Nazwa.pl). Teoretycznie, z punktu widzenia pozycjonowania, jest to więc dobra propozycja domeny.

Podobne przykłady można mnożyć. Jeśli ktoś szuka kursu gotowania i wpiszę taką frazę w wyszukiwarkę, to propozycją domeny exact match może być kurs-gotowania.com. I znów może być to strona, która oferuje kursy lub jest bazą danych o kursach gotowania organizowanych w najbliższym czasie.

Specyficznym typem domeny exact match jest domena brandowa, czyli zawierająca w sobie nazwę marki lub produktu. Działają one jednak na innej zasadzie. Gdy użytkownik wpisze właśnie nazwę produktu lub marki, to nie szuka „w ciemno”. Oczekuje konkretnego wyniku. Jeśli wpisze w wyszukiwarkę „olej silnikowy” oczekuje innych wyników niż gdy wpisze konkretny rodzaj takiego oleju. W związku z tym sposób w jaki wyszukiwane są takie strony jest nieco inny od typowych domen exact match.

Pozycjonowanie stron z domenami exact match – zmiany na przestrzeni ostatnich lat

Przed 2012 rokiem domeny exact match były bardzo prostym sposobem na pozycjonowanie strony. Dzięki takiej domenie witryna na dopasowane zapytanie pojawiała się wysoko w wynikach wyszukiwania. Jeśli dodatkowo treść strony zaspokajała ciekawość internauty, była to obopólna korzyść.

Niestety wielu twórców stron wykorzystywało fakt, że takie strony „dobrze się wyszukiwały” i tworzyli całe mnóstwo witryn o wątpliwej treści, których jedynym celem było pojawienie się wysoko w wynikach wyszukiwania na daną frazę, zachęcenie internauty do wejścia i kliknięcia w znajdujące się tam reklamy. Na ten trend szybko zareagowali przedstawiciele Google’a. Zapowiedzieli oni zmianę w algorytmie, która sprawiała, że strony z domenami exact match, zwłaszcza tych o treściach niskiej jakości, ma być mniej w wysokich wynikach wyszukiwania.

Sprawiło to niemałe zamieszanie, bo wiele serwisów opierało pozycjonowanie swoich witryn właśnie między innymi na domenach exact match. Bardzo szybko spadły również ceny takich domen, które wcześniej były uważane za ciekawą lokatę kapitału.

Pozycjonowanie domen exact match obecnie

Wiele osób chciałoby założyć swój serwis internetowy i do lepszego pozycjonowania użyć domeny exact match. Pojawia się jednak wątpliwość czy wybór takiej domeny nie wpłynie negatywnie na wyniki wyszukiwania i czy serwis nie zostanie oceniony przez filtr algorytmu jako mniej wartościowy.

Wielu specjalistów SEO twierdzi, że nie ma takiej obawy. Trzeba jednak pamiętać o podstawowej zasadzie - w serwisie z domeną exact match muszą pojawić się treści, które faktycznie będą odnosić się do frazy i jednocześnie domeny. Jeśli użytkownicy znajdą na takiej stronie informacje, których szukają, z całą pewnością strona nie zostanie zaklasyfikowana jako serwis o niskiej wartości merytorycznej, a w związku z tym domena nie tylko nie wpłynie negatywnie na wyniki wyszukiwania, ale nawet może pomóc w pozycjonowaniu.

Trzeba pamiętać, że na wyniki wyszukiwania w najpopularniejszej przeglądarce na świecie, czyli Google wpływa około 200 czynników. Jednym z nich jest na pewno nazwa domeny, w tym również domena exact match. Jeśli więc chce się wykorzystać w swoim serwisie domenę exact match, ale nie będzie to jedyny pomysł na pozycjonowanie, bo będzie za tym szła również angażująca, ciekawa i interesująca dla odbiorcy treść, bez obaw można wykorzystać taką domenę.

 

Materiał partnera zewnętrznego

Komentarze (0)

Zostaw komentarz